Ksenia
Фея
А вы DSM-5 смотрели, который был опубликован в 2013 году, там такие же недостатки, что и у его предшественников? Да, конечно, классификаиця остаётся слабой, она остаётся не основана на этиологии, патогенезе. Но мне DSM-5 интересен как мнение современной западной психиатрии о различных состояниях. Американская психиатрическая ассоциация классифицирует ADHD как neurodevolpmental disorders, как и ASD. DSM-5, страница 31
"The neurodevolpmental disorders are a group of conditions with onset in the developmental period. The disorders typically manifest early in development, often before the child enters grade school, and are characterized by developmental deficits that produce impairments of personal, social, academic, or occupational functioning. The range of developmental deficits varies from very specific limitations of learning or control of executive functions to global impairments of social skills or intelligence. The neurodevelopmental disorders frequently co-occur; for example, individuals with autism spectrum disorder often have intellectual disability (intellectual developmental disorder), and many children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) also have a specific learning disorders."
Далее там же: "ADHD is a neurodevelopmental disorder defined by impairing levels of inattention, disorganization, and/or hyperactivity-impulsivity. Inattention and disorganization entail inability to stay on task, seeming not to listen, and losing materials, at levels that are inconsistent with age or developmental level. Hyperactivity-impulsivity entails overactivity, fidgeting, inability to stay seated, intruding into other people's activities, and inability to wait—symptoms that are excessive for age or developmental level. In childhood, ADHD frequently overlaps with disorders that are often considered to be "externalizing disorders," such as oppositional defiant disorder and conduct disorder. ADHD often persists into adulthood, witii resultant impairments of social, academic and occupational functioning."
На странице 62 даётся информация о возможной этиологии. И там отмечено, что, по сути, сказали и вы, что совершенно разные причины могут вызывать проблемы с вниманием: "Genetic and physiological. ADHD is elevated in the first-degree biological relatives of individuals with ADHD. The heritability of ADHD is substantial. While specific genes have been correlated with ADHD, they are neither necessary nor sufficient causal factors. Visual and hearing impairments, metabolic abnormalities, sleep disorders, nutritional deficiencies, and epilepsy should be considered as possible influences on ADHD symptoms. ADHD is not associated with specific physical features, although rates of minor physical anomalies (e.g., hypertelorism, highly arched palate, low-set ears) may be relatively elevated. Subtle motor delays and other neurological soft signs may occur. (Note that marked cooccurring clumsiness and motor delays should be coded separately[e.g., developmental coordination disorder].)"
И сказать, что причина генетическая, - тоже всё равно, что не сказать ничего. Я в теме про аутизм скидывал данные о том, какие конкретные гены могут быть связаны с этим состоянием. Я тоже люблю конкретику.
И впервые там признана важнейшая роль биологических факторов в формировании педофилии. Страница 699: "Since pedophilia is a necessary condition for pedophilic disorder, any factor that increases the probability of pedophilia also increases the risk of pedophilic disorder. There is some evidence that neurodevelopmental perturbation in utero increases the probability of development of a pedophilic orientation." Так что, рассуждая о биологических причинах в формировании парафилий, я стою на твёрдой почве.
Да, я понимаю несовершенство DSM-5. Но благодаря нему мы может общаться на одном языке. Сейчас ASD и ADHD согласно нему отнесены к neurodevolpmental disorders. И современные научные статьи, посвященные различным психическим состояниям, пишутся со ссылкой на эту классификацию для того, чтобы читатели этих статей чётко понимали их предмет. Вот, например, статьи про парафилии. Во всех современных научных статьях, в том числе европейских авторов, даётся их определение из DSM-5. Если бы этого не было бы, то читатели могли бы не понять предмет статьи (многие педофилию не совсем корректно понимают, к примеру) . И авторы не глупые, прекрасно осознают, что те симптомы, которые определены в DSM-5, могут быть вызваны совершенно разными причинами. В самом же DSM-5 это и отмечается. Он просто обеспечивает унификацию терминов для учёных, врачей, психологов, других заинтересованных лиц, чтобы они лучше понимали друг друга в процессе изучения и лечения различных психических состояний.
Я могу вам скинуть DSM-5 по электронной почте, если у вас нет копии. Могу ещё скинуть пару книг по парафилиям на английском, которые мне скидывал Кантор.
"The neurodevolpmental disorders are a group of conditions with onset in the developmental period. The disorders typically manifest early in development, often before the child enters grade school, and are characterized by developmental deficits that produce impairments of personal, social, academic, or occupational functioning. The range of developmental deficits varies from very specific limitations of learning or control of executive functions to global impairments of social skills or intelligence. The neurodevelopmental disorders frequently co-occur; for example, individuals with autism spectrum disorder often have intellectual disability (intellectual developmental disorder), and many children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) also have a specific learning disorders."
Далее там же: "ADHD is a neurodevelopmental disorder defined by impairing levels of inattention, disorganization, and/or hyperactivity-impulsivity. Inattention and disorganization entail inability to stay on task, seeming not to listen, and losing materials, at levels that are inconsistent with age or developmental level. Hyperactivity-impulsivity entails overactivity, fidgeting, inability to stay seated, intruding into other people's activities, and inability to wait—symptoms that are excessive for age or developmental level. In childhood, ADHD frequently overlaps with disorders that are often considered to be "externalizing disorders," such as oppositional defiant disorder and conduct disorder. ADHD often persists into adulthood, witii resultant impairments of social, academic and occupational functioning."
На странице 62 даётся информация о возможной этиологии. И там отмечено, что, по сути, сказали и вы, что совершенно разные причины могут вызывать проблемы с вниманием: "Genetic and physiological. ADHD is elevated in the first-degree biological relatives of individuals with ADHD. The heritability of ADHD is substantial. While specific genes have been correlated with ADHD, they are neither necessary nor sufficient causal factors. Visual and hearing impairments, metabolic abnormalities, sleep disorders, nutritional deficiencies, and epilepsy should be considered as possible influences on ADHD symptoms. ADHD is not associated with specific physical features, although rates of minor physical anomalies (e.g., hypertelorism, highly arched palate, low-set ears) may be relatively elevated. Subtle motor delays and other neurological soft signs may occur. (Note that marked cooccurring clumsiness and motor delays should be coded separately[e.g., developmental coordination disorder].)"
И сказать, что причина генетическая, - тоже всё равно, что не сказать ничего. Я в теме про аутизм скидывал данные о том, какие конкретные гены могут быть связаны с этим состоянием. Я тоже люблю конкретику.
И впервые там признана важнейшая роль биологических факторов в формировании педофилии. Страница 699: "Since pedophilia is a necessary condition for pedophilic disorder, any factor that increases the probability of pedophilia also increases the risk of pedophilic disorder. There is some evidence that neurodevelopmental perturbation in utero increases the probability of development of a pedophilic orientation." Так что, рассуждая о биологических причинах в формировании парафилий, я стою на твёрдой почве.
Да, я понимаю несовершенство DSM-5. Но благодаря нему мы может общаться на одном языке. Сейчас ASD и ADHD согласно нему отнесены к neurodevolpmental disorders. И современные научные статьи, посвященные различным психическим состояниям, пишутся со ссылкой на эту классификацию для того, чтобы читатели этих статей чётко понимали их предмет. Вот, например, статьи про парафилии. Во всех современных научных статьях, в том числе европейских авторов, даётся их определение из DSM-5. Если бы этого не было бы, то читатели могли бы не понять предмет статьи (многие педофилию не совсем корректно понимают, к примеру) . И авторы не глупые, прекрасно осознают, что те симптомы, которые определены в DSM-5, могут быть вызваны совершенно разными причинами. В самом же DSM-5 это и отмечается. Он просто обеспечивает унификацию терминов для учёных, врачей, психологов, других заинтересованных лиц, чтобы они лучше понимали друг друга в процессе изучения и лечения различных психических состояний.
Я могу вам скинуть DSM-5 по электронной почте, если у вас нет копии. Могу ещё скинуть пару книг по парафилиям на английском, которые мне скидывал Кантор.
Последнее редактирование: